maanantai 4. marraskuuta 2013

Säästäminen pakon edessä tai muuten vaan

Joka päivä tulee uutisia säästöistä ja yt-neuvotteluista. Monessa kodissa arki on täynnä huolta ja epävarmuutta. Mietitään, miten tulla toimeen pienillä tuloilla. Mihin rahat riittävät ja minne ne katoavat?

Rahattomuus, nuukailu ja säästäminen näkyvät myös blogien sisällöissä. Netistä löytyy kymmeniä blogeja, joissa kirjoittajat kertovat raha-asioistaan. Näihin blogeihin kannattaa tutustua, sillä niistä voi oppia.

Kaksi blogivinkkiä em. aiheista:
1. Shoppailu on kivaa, mutta voi tuoda ikävyyksiä. Monista osamaksuista alkoi Niinan velkaantuminen.
2. Ennustetaan, että nykynuoret pääsevät eläkkeelle vasta yli 70-vuotiaina. Löysin blogin, jossa 26-vuotias opiskelija kertoo säästävänsä vimmatusti ja jäävänsä säästöjensä turvin eläkkeelle jo 35-vuotiaana. Täältä
löydät tämän tarinan.

Säästäväinen vai tuhlari? Minä olen molempia: säästän monissa asioissa, mutta tuhlaan joissakin.
Entä sinä?

PS. Kaipaan väliraporttejanne; vasta osa teistä on lähettänyt sen.

10 kommenttia:

  1. Minä olen joissain asioissa tuhlari mutta esim. vaatteiden ostamisessa olen säästäväinen.
    T.Netta O 11ASMY

    VastaaPoista
  2. Olen ollut aina tuhluri, mutta viime aikoina olen yrittänyt ruveta säästeliäämmäksi.

    VastaaPoista
  3. Nettaa ja sonja soinne; Säästämispäätöksilleen saa lisätukea esim. blogista Minä en shoppaa enää (http://enshoppaa.vuodatus.net/)

    VastaaPoista
  4. Itse en niinkään välitä rahankäytöstäni, paitsi toki "isommissa" hankkeissa ja jos tiedän jonkin ison maksun olevan tulossa. En kuitenkaan osta mitään turhaa.

    VastaaPoista
  5. Olen tuhlari. Yritän joka kuukausi säästää mutta aina se raha vain kuluu kun täytyy saada jotain. Jos tiedän että tulossa on jokin isompi juttu johon kuluu enempi rahaa silloin teen parhaani säästämisessä.

    VastaaPoista
  6. Olen todella huono pistämään itseeni rahaa silloinkin, kun sitä rahaa olisi. Haluan aina, että on vähän jotain ylimääräistä säästössä, jos jotain yhtäkkiä sattuu ja tarvitsee sitä rahaa.
    Olisi ihan kamalaa, että eteen tulisi esim. vaikka jokin välttämötön lasku, mutta en voi maksaa sitä, koska olen tuhlannut rahat johonkin, mikä ei ole ollut välttämätön.

    Olenkin ollut kiitollinen siitä, että osaan käsitellä rahaa tiukankin paikan tullen, mutta on myös hyvä osata antaa itsensä ostaa jotain, mikä mieltä ilahduttaa. Kunhan rahatilanne sen sallii.

    VastaaPoista
  7. Minä olen tuhlari. Mutta jos on jokin kalliimpi juttu mihin tarvitsen rahaa niin silloin osaan säästää. Yleensä kyllä tuhlaan rahani aika nopeasti.

    VastaaPoista
  8. Asun vielä vanhempieni luona, joten säännöllisiä menoja minulla ei ole. Saatan olla jopa kuukauden käyttämättä pankkikorttiani, mutta sitten kun sitä käytän, ostan yleensä kaikkea turhaa

    VastaaPoista
  9. Itse olen molempia, sekä säästäväinen sekä tuhlaava. Mietin tarkkaan, jos hankin jotain kalliimpaa juttua, että tarvitsenko edes sitä ja vertailen eri kauppojen hintoja. Vaatteisiin tuhlaan ehkä liikaakin rahaa, mutta voin olla tarvittaessa pitkäänkin ostamatta. A.Lehtinen

    VastaaPoista
  10. Aika säästeliäs ihminen olen, hyvin harvoin ostan mitään vaatteita tai jotain muuta kallista.

    VastaaPoista